Linuxdag

Jeg var til Linuxdag på Christiansborg i dag.

Desværre var programmet i sidste øjeblik blevet ændret, så jeg fik kun set et enkelt oplæg. Det var til gengæld også godt.
Verner Kjærsgaard fra Open Source Academy fortalte hvordan adskillige privat- og fri- skoler har skiftet deres Microsoft baserede IT løsninger ud med en GNU/Linux baseret løsning bygget på tynde klienter, der kører op mod en central server.

Jeg tog personligt specielt to ting med fra oplægget. Den ene er at det kan lade sig gøre! På Open Source Academy’s hjemmeside er der altså adskillige succes historier hvor man – ude i den danske virkelighed – har flyttet en hel skole over på et Linux baseret system.

Den anden var hvilke argumenter der solgte hos brugerne (altså, hos skolerne). Jeg har altid troet at vores bedste argument som fortalere for open source løsninger var at man slap for at betale licenser. Den misforståelse bunder nok i at for mig som privat person er 1.000 kr. for et operativ system og yderligere 1.000 kr. for en office pakke mange penge. Men på et IT budget er det peanuts! Det der trækker tænder ud er support og anskaffelse af ny hardware.

Med en løsning med en central server og en masse tynde klienter kan det helt undgås at skulle indkøbe nye maskiner hver gang man vil opgradere til ‘sidste nye’. (Som mange nok har oplevet, først nye pc’er til at køre Windows 2000, så nye maskiner til at køre Windows XP og endelig lurer nye indkøb lige om hjørnet med overgang til Windows Vista.). De tynde klienter bliver ikke forældede, de holder indtil de fysisk ikke kan mere – hvor man med en Windows løsning ofte bliver nødt til at skrotte maskiner der fra et rent teknisk synspunkt ikke fejler noget, men som bare er blevet forældede og ikke kan trække den software man vil køre på dem. I løsningsmodellen med de tynde klienter og en central server er der kun en maskine (serveren) der virkelig skal kunne noget. Der er altså en masse at spare på hardware fronten!

Det andet punkt – supporten – blev alle de steder Verner kunne berette om meget meget billigere efter et skift fra en Windows løsning til en Linux løsning. Da de tynde klienter praktisk talt ingen teknisk support kræver er der kun den centrale server tilbage. På server markedet har Linux for længst vist sit værd som en stabil spiller, og det gælder også i dette tilfælde. Der er altså ikke brug for mange løn-timer til løbende support / vedligeholdelse. Selvfølgelig skal der ligges nogle timer når der er sikkerheds opdateringer eller når der skal installeres ny software – men det kan gøres et centralt sted – de tynde klienter passer sig selv.

Endelig er det jo lidt spøjst (når der nu er relativt mange penge at spare) at der aldrig er kommet nogen offentlige kommuneskoler til Verner for at høre hvilken løsning han kan tilbyde dem. Der må altså være penge nok i de kommunale kasser – i hvert fald til IT på skolerne. Eller er det vanetænkning der blokerer?

Det var i hvert fald en god Linuxdag – tak til DKUUG, KLID og SSLUG for et godt arrangement.

2 thoughts on “Linuxdag”

  1. Hej

    Du har fuldstændig ret – det kører bare. Vi har nu i snart 6 år kørt et klient/server system med succes.

    Vi startede med noget virkeligt klient-skrammel vi havde fået gratis på et bryggeri!! og brugte pengene (små 10.000) på en lille server. Så fik vi besøg af Verner i et par dage, hev harddiske ud, satte netkort i og så var vi i luften…

    Efterhånden er alle de gamle kasser skiftet ud med små lækre skotøjsæske-klienter, men det hele kører fortsat fantastisk.

    Denne sommer går med en ny server – lidt overkill, for den gamle kører fint på 6. år, men nu har vi råd til at gå med livrem, så en ny må på banen.

    Vi bruger stort set ikke tid på support/vedligehold – en dags tid hver halve år kan gøre det!

Leave a Reply to Jan Erik KrøyerCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.