Bug triaging

Der er mange måder at hjælpe med udviklingen af Ubuntu. Man kan hjælpe med support, ved at hjælpe andre brugere med deres problemer, man kan hjælpe med oversættelser, man kan advokere for udbredelsen af Ubuntu, man kan arbejde med dessign og brugervenlighed, man kan arbejde med fejlrapporter (bugs) …og sikkert en masse andet, som jeg glemmer.

Der skal kun en lille smule teknisk snilde og rimelige engelskundskaber til, for at kunne hjælpe med bug arbejdet. Det er ikke et arbejdsområde, som er forbeholdt udviklere.

Der er få fejlrapporter, som er direkte klar til at blive arbejdet på af udviklerne. Rigtig mange bugs indeholder ikke nok information eller er rapporteret mod forkerte pakker. Her kan alle hjælpe med. Man skal bare have oprettet sig som bruger på Launchpad og så ellers gå i gang.

Hvis en bug rapport kun indeholder information som “Firefox crasher” så er det meget svært for en udvikler at gøre noget ved det. I situationer hvor en rapport indeholder for lidt information ændres status til Incomplete og man skriver et svar hvor man udbeder mere information.
Der findes standard svar, så man skal ikke engang bruge lang tid på formuleringen.

Mange bugs bliver rapporteret mod Ubuntu generelt og ikke mod den pakke som indeholder det program der er en fejl i. Nogle gange er det oplagt, når man læser bug beskrivelsen, hvilken pakke den egentlig bør rapporteres imod. Fejl i programmer skal som hovedregel rapporteres mod den pakke som programmet kommer fra. Andre gange er det knapt så indlysende. Heldigvis er der hjælp at hente her. Hardware fejl er ofte kerne relaterede, og skal rapporteres mod linux pakken. Fejl under installationen hører ofte til ubiquity pakken. Grafik fejl hører ofte til Xorg pakken.
I bunden af wiki siden er der også info om hvordan man finder ud af hvilken pakke et program eller en fil stammer fra.

Hvis vi ser på en generel bug vil vi ovenover beskrivelsen af fejlen blive mødt af følgende på Launchpad:

1

Hvis vi vil ændre status er det blot at klikke under status, hvor der oftest ved nye bugs vil stå New.

1-status

Her er mange muligheder, men hvis man ikke er udvikler er de mest interessante for os Incomplete og Invalid. Incomplete bruges hvis der ikke er nok info i rapporten til at begynde at løse problemet og skal ledsages af en besked som beskriver hvordan den ønskede info skaffes. Invalid bruges hvis bug rapporten ikke er relevant. F.eks. hvis en fejl rapporteret mod installeren viser sig at være opstået pga. en fejlbrændt cd.
2

Hvis bug’en er rapporteret mod den forkerte pakke, eller hvis den (som det ofte sker) er rapporteret mod Ubuntu distributionen og det er klart hvad den rette pakke er (evt. med hjælp fra denne liste), så ændres dette ved at klikke på pilen til venstre som markeret nedenfor.

1-affects
Her kan man vælge den rette pakke, som omtalt ovenfor. F.eks. pakken linux, som ofte er den rette til bl.a. hardware problemer.
3-package

Endelig kan man, hvis man er nysgerrig for hvad der kommer til at ske med bug’en herfra bede om at blive underettet pr. email når der sker ændringer. Specielt hvis man er ny til bug arbejdet kan det være en god ide – både for at få en forståelse for hvornår en bug kan betragtes som færdig, men også for at finde ud af om man har fundet den rette pakke.

5-email

Så for at opsummere:

Her er en liste over bugs rapporteret mod Ubuntu og som mangler at blive tilknyttet til en pakke. Et rigtigt godt sted at starte sit bug arbejde. Der er flere lette opgaver at finde her.

Her er info med hjælp til at finde den rette pakke.

Her er en liste med standardsvar, som bl.a. kan anvendes når man vil bede den oprindelige bugrapporter om mere info.

God fornøjelse!

2 thoughts on “Bug triaging”

  1. Wow, fedt indlæg Søren! Meget tiltrængt.

    Den burde ophøjes til guide – lad os få den over i en brochure/papir, som kan uddeles til community-delen af Ubuntu Live den 14. november?

    Martin

Leave a Reply