Åbent brev til Odense kommune / pladsanvisningen

Kære Odense kommune / pladsanvisningen.

Jeg har d. 17. august fået en lille dreng (og det er jeg rigtig glad for, han er helt vildt sød!)

I den forbindelse har jeg skrevet ham op til daginstitutionspladser gennem jeres hjemmeside.
Efterfølgende fik jeg en mail tilbage hvor der stod:

“Når din ansøgning er godkendt, modtager du en kvittering i din digitaleposkasse. Du kan herefter logge ind med den søgendes Nem ID, og følge dit barns status. Du modtager ikke en ny kvittering, hvis du efterfølgende foretager en ændring.”

Så langt, så godt.

Nu er der bare sket det at jeg IKKE har gået nogen kvittering i min digitale postkasse.
Det har min kone (som også er barnets mor) til gengæld.

Skaden er jo ikke større end at vi selvfølgelig finder ud af det – vi bor jo sammen, og taler skam med hinanden relativt ofte :)
Men hvis vi som samfund har en ambition om ligestilling mellem kønnene og mellem forældre, så er det noget rod at det pr. automatik er moderen der modtager alt information fra det offentlige angående barnet.
Det gør det meget svært som fader at tage opgaver i forbindelse med barnet på sig, når man alligevel f.eks. skal have fat i mors nem-id for at følge dem til dørs.
Det er også noget rod fordi I direkte i den mail jeg fik tilsendt skrev “modtager du en kvittering” (min fremhævelse).

Jeg syntes selvfølgelig det er fint at den anden forældre også får info tilsendt, men når det er mig der henvender mig, så bør jeg som udgangspunkt også være den der får svar tilbage.

I har måske større og vigtigere ting at tage jer til, og det er også helt fint, men jeg havde i hvert fald et behov for at gøre opmærksom på det uhensigtsmæssige i denne måde at håndtere pladsanvisningen på.

PS. Brugerinterfacet når man faktisk skal vælge daginstitutioner kunne også bruge en kærlig hånd. Hvis man ikke lige har den kommunale logik og skoledistrikterne som paratviden virker det mildest talt lidt rodet.

Mvh.
Søren
Glad far og borger i kommunen :)

Leave a Reply